niedziela, 6 stycznia 2013

Piernik staropolski

Już po świetach, ale przepis może się przydać na kolejny rok. Kiedy zobaczyłam jak długo surowe ciasto ma leżakować, bałam się, że spleśnieje, albo będzie gorzkie, ale nic z tego. Piernik jest najlepszy ze wszystkich, jakie jadłam. Z ciasta jakie mi zostało zrobiłam pierniczki nadziewane powidłami i marcepanem i w tej formie też były pyszne! W przyszłym roku zrobię ich chyba więcej....

Ciasto trezba przygotować ok 5 tygodni przed świętami, a upiec około 5 dni przed zjedzeniem, by zdążył zmięknąć. Przepis pochodzi z tej strony.

Składniki na 3 blaty i kilka pierniczków:
  • pół kg miodu
  • 2 szklanki cukru (dałam brązowy)
  • 250g masła
  • 1kg mąki pszennej
  • 3 jajka
  • 3 płaskie łyżeczki sody oczyszczonej
  • pół szklanki mleka
  • pół łyżeczki soli
  • 2 – 3 torebki przyprawy do piernika
Mocno podgrzać miód, cukier i masło i dokładnie wymieszać. Odstawić do przestygnięcia.

Sodę rozpuścić w mleku i wraz ze wszystkimi pozostałymi składnikami dodać do wystudzonej masy. Wyrobić ciasto. Gotowe przełożyć do miski lub garnka.
Przykryć ściereczką i odstawić w chłodne miejsce na 5-6 tygodni ( może być lodówka). Ciasto może być dość luźne i lepkie, ale takie ma być. Po tym czasie zgęstnieje i będzie się nadawało do wałkowania.
Ciasto powinno być upieczone około 3 -4 dni przed świętami.

Ciasto – pieczenie:

Wyjąć gotowe ciasto, podzielić na 2 lub 3 części (polecam jednak 3, bo z dwóch wyjdzie Wam bardzo wysokie). Rozwałkować na grubość ok. 0,5cm. W razie potrzeby delikatnie podsypywać mąką.

Piekarnik nagrzać do 170°C. Piec każdy blat osobno, w blaszce 30x40cm, wyłożonej papierem do pieczenia przez około 20 minut. Blaty po upieczeniu ostudzić.
Dodatkowo:
  • słoik powideł śliwkowych
  • słoik marmolady morelowej
  • 200g gorzkiej czekolady+ czekolada do ozdobienia
  • 200/400 g masy marcepanowej
1 wystudzony blat posmarować podgrzanymi powidłami, następnie roztopioną czekoladą i rozwałkowanym marcepanem. Przykryć drugim blatem i powtórzyć wszystko z marmoladą morelową. Przykryć 3 blatem i docisnąć. Odstawić na kilka dni, aż zmięknie. Przeed podaniem ozdobić roztopioną czekoladą( ja użyłam takiej z marcepanem w środku)
Piernik można długo przechhowywać zapakowany w folię spożywczą.






Enjoy! 
Carol xx

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz